Η Κατερίνα Ευαγγέλου – Κίσσα συνομιλεί με τον εικονογράφο και δημιουργό κόμικ Αποστόλη Ιωάννου (Kotsifas Blackbird)

Από μικρό παιδί αγάπησα τα κόμικς. Μια αγάπη που δεν απαρνήθηκα ούτε μεγαλώνοντας, αλλά προσπάθησα και συνεχίζω να προσπαθώ να μεταλαμπαδεύσω και σε άλλους ανθρώπους. Κι αυτό γιατί, για μένα, οι δημιουργοί των κόμικς έχουν εξελίξει την τέχνη του λόγου σε κάτι ακόμα πιο σύνθετο, αφού δημιουργούν και τις εικόνες για τις ιστορίες που φαντάζονται. Οι δημιουργοί των κόμικς, όπως και όλοι οι εικονογράφοι, ευθύνονται σε μεγάλο ποσοστό για την ομαλή μετάβαση των παιδιών από την άγνοια στην γνώση, βοηθώντας τα να αγαπήσουν το διάβασμα, ντύνοντας από απλές ιστορίες έως λογοτεχνικά αριστουργήματα με υπέροχες εικόνες.

Δύσκολα βρίσκεις άνθρωπο που αγαπά το διάβασμα, που να μην έχει ξεφυλλίσει ή και διαβάσει με απόλυτη προσήλωση και συνέπεια, κάποιο κόμικ ή εικονογραφημένο κείμενο. Η εικονογράφηση, σε όλη της την έκταση, μας συντροφεύει από τα παιδικά μας χρόνια, στα εφηβικά και στα ενήλικα. Κι αυτό γιατί η τέρψη που προσλαμβάνει το μάτι από μια ωραία εικόνα είναι πολύπλευρη.

Μέχρι πρότινος, είχα την εσφαλμένη αίσθηση πως δεν υπάρχουν πια στην Ελλάδα νέοι καλλιτέχνες, που να ασχολούνται σοβαρά με το κόμικ.  Ώσπου ήρθα αντιμέτωπη με το εκπληκτικό έργο ενός τεράστιου ταλέντου, ενός καλλιτέχνη που άνετα θα μπορούσε να συγκριθεί και να υπερτερήσει έναντι μεγάλων ονομάτων του χώρου και εδώ αλλά και στο εξωτερικό. Άνθρωπος χαμηλών τόνων, δεν κομπάζει, ούτε αυτοπροβάλλεται και παρόλο που έχει πολλά να επιδείξει, προτιμά να αφήνει το έργο του να μιλά για εκείνον. Είμαι πολύ χαρούμενη και ιδιαίτερα υπερήφανη, που αυτός ο υπέροχος καλλιτέχνης έχει δύο σημαντικά, για μένα, χαρακτηριστικά. Πρώτον, είναι ένας νέος άνθρωπος και δεύτερον είναι από τα Τρίκαλα Θεσσαλίας, όπου ζει και εργάζεται.

Με συγκίνηση σας παρουσιάζω τον Kotsifas Blackbird, κατά κόσμον Αποστόλη Ιωάννου, που μου έκανε την τιμή να μου παραχωρήσει αυτή την συνέντευξη.


Πώς προέκυψε το καλλιτεχνικό σου ψευδώνυμο Κότσυφας Blackbird;Η κοπέλα μου με φωνάζει κότσυφα και κάποια στιγμή που χρειάστηκα ψευδώνυμο το χρησιμοποίησα και έπειτα αποφάσισα να το κρατήσω.

Στην Ελλάδα είμαστε σε μεγάλο ποσοστό ανεκπαίδευτοι με τα κόμικς. Πες μας λίγα λόγια που ορίζουν την ταυτότητά του. Ε δεν νομίζω πως είμαστε και τόσο ανεκπαίδευτοι, λίγο πολύ όλοι μας έχουμε διαβάσει Αστερίξ , Μίκυ Μάους και Αρκά. Κόμικ θα ονόμαζα το μέσο που αφηγείται με εικόνες.

Ποιά είναι η δική σου η ιδιότητα σε αυτόν τον χώρο; Με τι ασχολείσαι;  Είμαι εικονογράφος αλλά η μεγάλη μου αγάπη είναι να δημιουργώ κόμικ.

Ποιά πράγματα θα έλεγες πως σε χαρακτηρίζουν ως άνθρωπο, τα οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την καλλιτεχνική σου φύση; Μάλλον όλα όσα είμαι περνάνε στα κόμικ μου…και στο πως σκιτσάρω και στις ιστορίες που διαλέγω να πω. Ένα πράγμα που σίγουρα έχω συνειδητοποιήσει πως με χαρακτηρίζει είναι το πείσμα. Επίσης με χαρακτηρίζουν τα λίγα λόγια… Δεν μιλάω και πολύ σαν άνθρωπος και ούτε τα κόμικ μου έχουν πολλούς διαλόγους.

Είσαι ο δημιουργός ενός πολύ πρωτότυπου, εξαιρετικής ποιότητας και αισθητικής, κόμικ, που ονομάζεται «Το χωριό». Μίλησέ μας γι’ αυτήν την πραγματικά μοναδική δουλειά. Πώς την εμπνεύστηκες; Πόσο χρόνο σου πήρε να την ολοκληρώσεις; Τι προεργασία χρειάστηκε μια τέτοια δουλειά;  Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια, χαίρομαι που σ’ άρεσε το “Χωριό”. Σε όλα τα κόμικς που έχω κάνει έχω βάλει μέσα πράγματα που μου αρέσουν. Έτσι και στο χωριό έβαλα μέσα την αγάπη που έχω για τα ορεινά χωριά, τους παππούδες μου, την παράδοση και τη φύση. Μου πήρε αρκετό καιρό να το τελειώσω γιατί το δούλευα σταδιακά, όποτε είχα χρόνο. Ένας ακόμη λόγος, που μου πήρε σχεδόν τρία χρόνια να το τελειώσω, ήταν ότι το επίπεδο και η τεχνική του σχεδιασμού που είχα αποφασίσει για το “Χωριό” ήταν πολύ χρονοβόρα. Όταν τελείωσε ο σχεδιασμός του έπρεπε να βρω τρόπο να τυπωθεί. Επέλεξα να γίνει μέσω crowd funding, μια διαδικασία όπου παρουσιάζεις με ένα βίντεο και ένα κείμενο το τί θέλεις να δημιουργήσεις, έπειτα το ανεβάζεις σε μια πλατφόρμα στο διαδύκτιο μέσω της οποίας ο κόσμος μπορεί να προαγοράσει αυτό που θέλεις να κάνεις και ουσιαστικά χρηματοδοτεί την παραγωγή του πρότζεκτ σου. Έτσι μαζεύτηκαν τα χρήματα για να τυπωθεί το χωριό.

Εκτός από έντυπα, σε ποιές άλλες εφαρμογές θα μπορούσε να αξιοποιηθεί το ταλέντο σου; Σίγουρα μπορεί ένας εικονογράφος να δουλέψει στη διαφήμιση (λογότυπα / εμπορικά σήματα κ.α. ), στο σχεδιασμό ιστοσελίδων, στο σχεδιασμό animation… Είναι αρκετές οι εφαρμογές αλλά αυτά είναι στρατευμένα, δεν είναι καλλιτεχνικές  δραστηριότητες.

Πόσα χρόνια βρίσκεσαι σε αυτόν τον χώρο; Θα τον χαρακτήριζες δύσκολο, τουλάχιστον όσον αφορά την επαγγελματική αποκατάσταση κάποιου; Εργάζομαι σαν εικονογράφος τα τελευταία πέντε με έξι χρόνια. Ζούμε σε πολύ παράξενες εποχές και νομίζω ότι για τους περισσότερους ελεύθερους επαγγελματίες είναι αρκετά δύσκολα τα πράγματα. Όσο με παίρνει θα το κάνω πάντως.

Τι ήταν αυτό που σε έκανε να ακολουθήσεις αυτόν τον δρόμο; Το αποφάσισα αφού είχα εργαστεί σε αρκετές δουλειές που δεν μου άρεσαν και αφού με είχαν κουράσει.  Συν ότι διάβαζα κόμικ και βιβλία από μικρό παιδί και μου άρεσαν πολύ.

Ποιά είναι τα δικά σου πρότυπα, καλλιτέχνες που θαυμάζεις ή/και που έχουν επηρεάσει τις δικές σου φόρμες έκφρασης; Όσον αφορά τα κόμικς θα αναφέρω τον Hugo Pratt, τον Jeff Smith και τον Uderzo. Αλλά τις πιο πολλές επιρροές τις έχω από άλλα μέσα και όχι από τα κόμικ. Με επηρεάζουν πολύ μουσικές μπάντες, κινηματογραφικές ταινίες και αρκετά βιβλία λογοτεχνικά.

Πού βρίσκεται το κόμικ στην ελληνική εκδοτική πραγματικότητα; Δίνονται κίνητρα σε νέους Έλληνες καλλιτέχνες να προσπαθήσουν να εξελιχθούν σε αυτό επαγγελματικά ή δίνεται μεγαλύτερη βαρύτητα σε δουλειές που προέρχονται από το εξωτερικό;  Πάντα ήταν δύσκολο το κόμικ στην Ελλάδα λόγω του ότι δεν είναι στην κουλτούρα των πολλών να διαβάζουν κόμικς. Τα τελευταία χρόνια πάντως υπάρχει αύξηση στην παραγωγή Ελληνικών κόμικς και πολλές δυνατές δουλειές από Έλληνες δημιουργούς κόμικ.  Τα φεστιβάλ κόμικ στην Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια αυξήθηκαν από δύο σε πέντε πλέον. Έλληνες δημιουργοί κόμικ δουλεύουν σε μεγάλες Αμερικάνικες και γαλλικές εκδοτικές. Τα κόμικ σιγά -σιγά μπαίνουν στην εκπαίδευση. Όλα αυτά είναι μια πολύ καλή εξέλιξη αλλά δεν ξέρω αν θα κρατήσει, γιατί όλα τα υπόλοιπα στην Ελλάδα πάνε μάλλον προς το χειρότερο.


Ο Αποστόλης Ιωάννου (Kotsifas Βlackbird) είναι εικονογράφος και δημιουργός κόμικ. Έχει σπουδάσει φωτογραφία ενώ στην τέχνη της εικονογράφησης είναι αυτοδίδακτος. Έχει εικονογραφήσει παιδικά βιβλία, παραμύθια, αφίσες και εξώφυλλα βιβλίων και δίσκων στην Ελλάδα καθώς και στο εξωτερικό. Έχει πάρει μέρος σε εκθέσεις στην Ελλάδα, την Ιταλία, τη Σερβία και τη Ρουμανία. Κόμικ βιβλία του είναι τα «Βαθύ Δάσος» ( Comicdom Press 2013 ), το “Ρομπότ και το Κορίτσι “ Νο 1 και Νο 2 (αυτοέκδοση) και το “Χωριό” (αυτοέκδοση) ενώ έχει συμμετάσχει και σε πολλές ομαδικές ανθολογίες κόμικ. Αυτές τις μέρες δουλεύει  ένα graphic novel σε σενάριο του Κώστα Ζαχόπουλου, σεναριογράφου, ο οποίος έχει συνεργαστεί με Έλληνες και ξένους δημιουργούς κόμικ για μεγάλες  εκδοτικούς οίκους σε Ευρώπη και Αμερική.

Μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον Kotsifas Blackbird στο email:  kotsifas007@yahoo.gr μέσω facebook: Kotsifas Blackbird (https://el-gr.facebook.com/people/Kotsifas-Blackbird/100004375174284) καθώς και να επισκεφθείτε το blog του: http://blackbirdzoo.blogspot.gr/

Ίσως σας αρέσει και

Αφήστε το σχόλιο σας

*

Ας γνωριστούμε

Όσοι αγαπάτε τη γραφή και μ’ αυτήν εκφράζεστε, είστε ευπρόσδεκτοι στη σελίδα μας. Μέσω της γραφής δημιουργούμε, επικοινωνούμε και μεταδίδουμε πολιτισμό. Φροντίστε τα κείμενά σας να έχουν τη μορφή που θα θέλατε να δείτε σε αυτά σαν αναγνώστες. Τον Μάρτιο του 2016 ίδρυσα τη λογοτεχνική ιστοσελίδα «Λόγω Γραφής», με εφαλτήριο την αγάπη μου για τις τέχνες και τον πολιτισμό αλλά και την ανάγκη ... περισσότερα

Αρχειοθήκη